רדיו מנטה מאחל גמר חתימה טובה לכל בית ישראל

רדיו מנטה גמר חתימה טובה יום הכיפורים

רדיו מנטה מאחל גמר חתימה טובה וצום קל לכל בית ישראל

 

יום כיפור יום הכיפורים

יום הכיפורים – סליחות – יום חשבון הנפש של כל יהודי מאמין, מה משמעות השם? ולמה חוגגים אותו?
טיפים לאנשים שצמים – לעבור את הצום בקלות

יום הכיפורים נחגג בי’ בתשרי , עשרה ימים אחרי ראש השנה – הוא אחד החגים החשובים והמשמעותיים ביותר לעם היהודי,
יום שגם יהודים חילוניים נוטים לכבד אותו ואת קדושתו. משמעות השם יום כיפור הוא מלשון “כפרה” – לכפר על החטאים של השנה שעברה.
לכפר על חטאים שבין אדם למקום, ועל חטאים שבין אדם לחברו, כגון: רכילות, התייחסות בחוסר כבוד, אלימות וכדומה,
ככתוב בתורה (ויקרא טז, כט-ל) : “וְהָיְתָה לָכֶם, לְחֻקַּת עוֹלָם: בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם,
וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ–הָאֶזְרָח, וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם. כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה’, תִּטְהָרוּ.”

מנהגי החג – מנהיגים ביום הכיפורים

1. כפרה – תרנגול כפרות

כפרות, הוא מנהג יהודי קדום הנהוג בערב יום הכיפורים, המהווה מעין “פדיון הנפש”.
על פי המסורת, בערב יום כיפור או לפניו, מסובבים תרנגול או תרנגולת

(תרנגול לזכר, תרנגולת לנקבה), “כפרה” מעל לראש, כאשר על-ידי כך מתבצעת כפרת האדם. מנהגים שונים יש בכך,
ישנם שמסובבים כסף ואחר כך תורמים אותו לצדקה או לעניים. לחילופין, ניתן להשתמש לצורך זה בדגים או בירק.
אלו המשתמשים בתרנגול נוהגים לשחוט אותו (וישנם כאלו שנותנים אותו לעניים), ולתרום את הכסף לצדקה.
המכפר מחזיק את הכפרה בידו הימנית ואומר מספר פסוקים הפותחים ב”בני אדם יושבי חושך וצלמוות”.
אחר כך, מעבירים את הכפרה ליד השמאלית ומסובבים אותה מעל הראש שלוש פעמים
ואומרים: “זה חליפתי, זה תמורתי, זה כפרתי, זה הכסף ילך לצדקה ואני אכנס ואלך לחיים טובים וארוכים ולשלום”,
מי שמשתמש בתרנגול יגיד: “זה התרנגול ילך למיתה ואני אלך ואכנס לחיים טובים ארוכים ולשלום”.

מקור המנהג מימי קדם בדומה לשעיר לעזאזל שבו חיה נושאת על עצמה את עוון האדם.

2. צום ותענית

ביהדות, יום הכיפורים הוא יום צום ותענית. המצווה היסודית ביום זה, על פי ההלכה, היא עינוי הגוף, ככתוב בתורה (ויקרא טז, כט) :

“וְהָיְתָה לָכֶם, לְחֻקַּת עוֹלָם: בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם, וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ–הָאֶזְרָח, וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם. ”

איסור על חמשת עינוגי הגוף – אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה בשמנים, יחסי אישות, ונעילת נעלי עור. ע”פ חלק מהדעות רק אכילה ושתייה אסורות מן התורה, ושאר העינויים מקורות באיסור חכמים.

מטרת הצום מבוארת בתורה, בפסוק הסמוך לציווי על העינוי (ויקרא טז, ל):

“כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה’, תִּטְהָרוּ”

בשונה מצומות אחרים ביהדות (כדוגמת תשעה באב) אשר בהם הצום הוא ביטוי לאבלות, ביום הכיפורים מטרת הצום היא לעינוי הגוף כתנאי לכפרה וכדי לשחרר את האדם ממגבלות הגוף ובכך לעשות אותו דומה למלאכים שאין להם צרכים גופניים, כדי שיוכל להתרכז בעבודה הרוחנית של היום.

291920_244283935624246_1379208142_n

3. איסור מלאכה

בהמשך לציווי על העינוי, מצווה התורה גם על שביתה:

“תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם, וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ — הָאֶזְרָח, וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם. ”

איסורי המלאכה ביום כיפור זהים לאיסורי המלאכה בשבת,
ואין בהם את ההקלה הכתובה בימים טובים – התרת “מלאכת אוכל נפש”.
בדומה למצוות העינוי, גם עבירה על איסור המלאכה גוררת עונש כרת.
(כרת הוא עונש שמופיע בתורה, ונזכר כעונשם של 36 חטאים.
מסכת כריתות היא מסכת העוסקת בדברים הקשורים לעונש זה – “ונכרתה הנפש ההיא מעדת ישראל” ,שמות יב, יט)

4. תפילה – תפילת כל נדרי

ביום כיפור נוהגים להתפלל בבית הכנסת רוב רובו של היום. מתפללים את התפילות הרגילות של חג: (לפי הסדר) ערבית, שחרית, מוסף, מנחה)
ונהוג להתפלל עטופים בטלית בכל התפילות. בחלק מקהילות האשכנזים נוהגים גם ללבוש קיטל לפי הפסוק “אם יהיו חטאיכם כשנים – כשלג ילבינו,
אם יאדימו כתולע – כצמר יהיו”. לצורך מילוי נפח התפילות הוספו פיוטים רבים

ביום כיפור מתפללים את תפילת כל נדרי: שני פיוטים, “לך אלי תשוקתי”,
שחיבר אברהם אבן עזרא ו”שמע קולי אשר ישמע בקולות” שחיבר רב האי גאון.
אשכנזים לפני אמירת כל נדרי”, התפילה הציבורית הפותחת של יום כיפור, לפני תפילת ערבית, בה מתירים את הנדרים של השנה החולפת,
ובעיקר נדרים שאינם מדעת, שהם מעשים שאנו חוזרים עליהם שוב ושוב (ובחלק מהנוסחים גם של השנה הבאה) ושבה מתחילים את יום כיפור.

תפילת מוסף של יום הכיפורים כוללת את “סדר העבודה” שבו מפרטים את סדר העבודה במקדש בעבר,
מכיוון שזה היום היחיד שבו היה נכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים בבית המקדש, לבקש כפרה על העם.

“תפילת נעילה” – שבה מסיימים את יום כיפור.

בשמע ישראל נהוג להגיד את הפסוק “ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד” בקול רם במקום בלחש כנהוג בדרך כלל.

וידוי – בכל אחת מתפילות יום כיפור כולל תפילת מנחה שלפני יום כיפור
משולב הוידוי כשהוא מסודר לפי אותיות האלף בית “אשמנו, בגדנו, גזלנו, דיברנו דופי וכו’.”
כדי ליצור מכלול מקיף ושלם של וידוי סביב רובם של העבירות הקיימות

5. חשבון נפש ותשובה – בקשת סליחה

יום כיפור אמנם מכפר על העבירות שבין אדם למקום (לאל), אך על עבירות שבין אדם לחברו אין כפרה מהאל עד שיפייס את חברו,
ועל כן אמרו חז”ל ש”עבירות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה (ויפייס) את חברו”.
כתוצאה מכך נוצר מנהג שבו אנשים עושים חשבון נפש ותשובה, מבקשים סליחה איש מרעהו לקראת יום זה,
ומיישבים חשבונות ישנים בדרכי שלום.

“סליחה חשוב מאוד שתושמע בפני כל נשמה טהורה פגועה..
שתהיה סליחה ומחילה מתוך כוונת אמת בעת שהיא מוכנה ונכונה להשמע..
אך לעיתים צריך גם לא מעט כוח כדי לדעת איך לסלוח….. איזה מזל שלנו היהודים,
יש סידורים מיוחדים.. שאלהים נתן לנו את יום כיפורים.” (מתוך כתבי טל שרון דיוגינס).

6. נעילת נעלי בד

ביום כיפור לא נועלים נעלי עור אלא נעלי בד מהסיבות הבאות: כאשר נועלים נעלי בד או גומי אנו מרגישים את האבנים שאנו דורכים עליהן,
והן גורמות לכאבים בכל הרגל, הדבר מתאים לציווי “ועיניתם את נפשותכם”.
הסבר אחר הוא נעלי עור עשויים מעור בהמה. וביום הכיפורים חל איסור של “צער בעלי חיים” – גרימת סבל ועינויים לבעלי חיים.
לכן ביום הכיפורים מבקשים מהאדם להתעלות ולהיות טהור ולא לעשות שום דבר שעלול לגרום לעינוי לבעלי חיים.
(הרי”ף הרא”ש והשולחן ערוך צמצמו איסור זה לנעלי עור בלבד וכך ההלכה,
בעוד רש”י ורבנו ירוחם הרחיבו איסור לזה לכל נעל נוחה, גם כזו העשויה מחומרים סינתטים,
וכך נוהגים המחמירים, בשל הרצון לעשות שינוי מכל ימי השנה ולהרגיש תחושה של עינוי)

7. לבוש לבן

לבוש לבן המסמל את הטהרה, ובזמן התפילות אנו רוצים להתפלל בטהרה. הכתוב אומר “אם יהיו חטאיכם כשנים, כשלג ילבינו” (ישעיהו א’ י”ח). יש חושבים שגם מקור המנהג הזה הוא הקבלה. שוב הרצון להשוות אותנו למלאכים, אשר סמלן לבן.

8. ברכת הבנים

האב נוהג לברך את ילדיו לפני לכתו לבית הכנסת. את בניו הוא מברך “ישימך אלוהים כאפרים וכמנשה”
ואת בנותיו הוא מברך “ישימך אלוהים כשרה רבקה, רחל ולאה”. מקור ברכת הבנים הוא בתורה –
יעקב בירך את נכדיו: אפרים, ומנשה ובני יוסף ולאה.

9. סעודה מפסקת

הסעודה המפסקת הינה ארוחה אחרונה שלפני הצום. הסעודה המפסקת מסמלת את השמחה על שהגיע זמן הכפרה,
וכל חטאנו יטוהרו. מטרת הסעודה היא לחזק את גופנו, כדי שנוכל להתפלל ולצום כל יום הכיפורים.

10. הדלקת נרות

נוהג הדלקת נרות ביום הכיפורים כמו ביום השבת הוא נוהג עתיק יומין שהחל עוד בימי הביניים.
את הנרות הדליקו מהסיבה העיקרית שהנר שימש ככלי תאורה עיקרי עם רדת החשכה,
ואפשר לראות לקרוא וכדומה. כמו כן יחסו את הדלקת הנר גם לצורך לקרוא בתורה בשעת החושך,
זו הדרך לכבד את אלוהים כפי שנאמר “באורים כבדו את אלוהים”. יש המאמינים כי אלוהים שומר על נשמתו של מדליק

 

11. תקיעת שופר

בסוף תפילת נעילה, במוצאי הצום, תוקעים תקיעה אחת בשופר,
זכר לתקיעת השופר בסוף יום כיפור של שנת היובל המודיע על שחרור העבדים, וכהודעה לציבור על סיום הצום.

טיפים לאנשים שצמים – לעבור את הצום בקלות

1. רצוי להרבות בשתיית מים כבר מהבוקר עד לסעודה המפסקת – המטרה להרוות את הרקמות ולכן רצוי להימנע משתיית משקאות המכילים קופאין כמו קפה או תה אלו גורמים ליציאת נוזלים מהגוף ועלולים לגרום לחוסר בנוזלים במהלך הצום ( כדי להימנע מכאבי ראש יש להקטין את צריכת המשקאות הללו בהדרגה מספר ימים לפני יום הצום ).

2. מאכלים המכילים חלבונים הם מאכלים המגדלים ומאריכים את תחושת השובע כגון: עוף מבושל ( רצוי לא שניצל ), דגים אפיים בתנור (לא מטוגנים), שקדים לא קלויים , ביצים קשות וכדומה.

3. לא מומלץ לשתות שתייה מוגזת – שתייה מוגזת “מנפחת את הבטן”.

4. יש להימנע ממאכלים מתובלים ומטוגנים – מאכלים אלו גורמים לצימאון ומזרזים את תחושת הרעב(כמו מלח, שום, חמוצים , פלפל ותבלינים אחרים ).

5. רצוי שהסעודה המפסקת תכלול: תפוחי אדמה, אורז, פסטה, טחינה, מאכלים עם סויה טופו ועם סיבים. מאכילים המכילים פחמימות מספקים אנרגיה לזמן ארוך – הפחמימות המתפרקות לאט בגוף ומונעות את נפילת הסוכר בדם.

6. רצוי להימנע מאכילת ממתקים, מזונות מתוקים המכילים סוכרים – אלו מתפרקים מהר יוצרים תחושת שובע לזמן קצר שלאחריה רמת הסוכר יורד מהר יותר ונוצרת תחושת חולשה, עייפות ואף כאבי ראש.

7. יש להקדיש זמן מספיק לארוחה המפסקת שיאפשר אכילה בנחת ולא במהירות.

8. רצוי מאוד להימנע מפעילות גופנית במהלך הצום.

9. חובה להימנע מלשהות בשמש – רצוי לשהות במקום קריר ומוצל.

10. את שבירת הצום יש לבצע בהדרגה: להתחיל בשתייה ממותקת עם פרוסה אחת של עוגה יבשה או פרוסת לחם אחת עם ממרח דק. רק לאחר כחצי שעה ניתן לאכול ארוחה קטנה וקלה. שעה לאחר מכן אפשר לחזור בהדרגה לאכילה רגילה.

גמר חתימה טובה וצום קל.